Tööalasest Euroopa Liidu õiguse rikkumisest teavitaja kaitse seadusest (nn vilepuhuja seadus) tulenevalt on Aktsiaseltsis Metrosert Euroopa Liidu õiguse rikkumisest teavitamiseks loodud asutusesisene teavituskanal teavitaja@metrosert.ee.
Millistest rikkumistest võib teavitada?
Teavituskanalil võib teada anda Metroserdis aset leidvatest või kahtlustatavatest rikkumistest järgmistes Metroserdi tegevusega seotud valdkondades:
- riigihanked;
- finantsteenused, -tooted ja -turud ning rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamine;
- tooteohutus ja nõuetele vastavus;
- transpordiohutus;
- keskkonnakaitse;
- kiirguskaitse ja tuumaohutus;
- rahvatervis;
- tarbijakaitse;
- eraelu puutumatus ja isikuandmete kaitse ning võrgu- ja infosüsteemide turvalisus;
- siseturuga seotud rikkumised (konkurentsi ja riigiabi rikkumised, äriühingute võimalikud EL-ga seonduvad maksupettused).
Keelatud on teadvalt väärinfo esitamine. Teavitused on oodatud ka siseriikliku õiguse vastavateemaliste rikkumiste osas, kuid sel juhul puudub Metroserdil kohustus järgida konkreetsest seadusest tulenevat uurimiskohustust.
Kes võivad teavitada?
Teavitajateks võivad olla kõik Metroserdi töötajad, endised töötajad, praktikandid, tööle kandideerinud isikud, käsundisaajad ning lepingupartnerite töötajad.
Millisel juhul rakendub kaitse?
Rikkumisest teavitaja saab seaduse alusel kaitse, kui tal on rikkumisest teavitamisel põhjendatud alus kahtlustada seaduse kohaldamisalasse jääva rikkumise toimumist. Kaitse saamiseks on vajalik, et teavituskanali valik lähtuks seaduse regulatsioonist.
Teised teavituskanalid
Lisaks asutusesisesele teavituskanalile on teavitamiseks võimalik kasutada asutusevälist teavituskanalit või teavitada üldsust.
Kui asutusevälist teavituskanalit võib rikkumisest teavitamiseks kasutada ka ilma eelnevalt asutusesisest kanalit kasutamata, siis üldsuse teavitamisele rakenduvad järgmised eeltingimused:
- teavitaja on rikkumisest eelnevalt teavitanud vähemalt asutusevälise teavituskanali kaudu ja rikkumisteadet ei menetletud seaduses sätestatu kohaselt;
- rikkumine kujutab vahetut või ilmset pöördumatut avaliku huvi kahjustamise ohtu;
- asutusevälise teavitamise korral on põhjendatud kahtlus, et kasutusele võetaks survemeetmed, või
- asutusevälise teavitamise korral on põhjendatud kahtlus, et rikkumist ei menetletaks nõuetekohaselt või et pädev asutus on rikkumisega seotud.
Teadete vastuvõtmine ja menetlemine
Rikkumisteate vastuvõtmisel saadetakse teavitajale seitsme päeva jooksul pärast teate kättesaamist kinnitus rikkumisteate kättesaamise kohta. Rikkumise teate alusel alustab Metrosert sisemist uurimist, et välja selgitada võimaliku rikkumisega seotud asjaolud. Vajadusel küsitakse teavitajalt täiendav infot.
Kui Metroserdil puudub pädevus teate menetlemiseks, edastab ta saabunud teavituse pädevale asutusele.
Tagasiside andmine
Metrosert annab rikkumisest teavitajale tagasisidet rikkumise menetluse lõpptulemuste ning järelmeetmete rakendamise kohta esimesel võimalusel, kuid hiljemalt kolm kuud pärast rikkumisteate kättesaamist.
Rikkumisteadet säilitatakse kolm aastat alates tagasiside andmisest arvates.
Konfidentsiaalsuse tagamine
Asutusesisese teavituskanali haldamiseks, sh teadete vastuvõtmiseks ning nende menetlemiseks ja tagasiside andmiseks, on määratud konkreetsed isikud, kelle ülesanne on tagada rikkumisest teavitamise fakti konfidentsiaalsus.