Metrosert avab Euroopas ainulaadse mobiilse autonoomsete sõidukite labori

Eesti rakendusuuringute keskus ja metroloogia keskasutus Metrosert avab 11. novembril autonoomsete sõidukite katselabori. Euroopas unikaalne mobiilne katselabor võimaldab korraldada teste seal, kus töötab kliendi arendusmeeskond või kus sõiduk reaalselt kasutusele võetakse. Tänu sellele on testimine võrreldes statsionaarsete laboritega paindlikum ja soodsam.

„Klassikalistes, statsionaarsetes katselaborites on isejuhtivate sõidukite tehnoloogia testimine pigem jõukohane vaid suurtele ettevõtetele. Metroserdi eesmärk on teha testimine kättesaadavaks ka väikestele ja keskmise suurusega arendajatele. Nii toetab katselabor siinsete tehnoloogiaettevõtete ekspordivõimekust ning panustab ka turvalisema tulevikuliikluse kujundamisse Eestis,“ ütles autonoomsete sõidukite valdkonnajuht Taaniel Tigas.

Vajalik ka välismaistele ettevõtetele

Loodava labori vastu tunnevad huvi ka välismaised sõiduki- ja komponenditootjad, kelle silmis on Eesti tugevuseks paindlik regulatsioon, vähene bürokraatia ja siinne kliima. Eesti neli aastaaega ja pidevalt muutuvad teeolud on  autonoomsete sõidukite maailmas väga väärtuslik katsekeskkond. Põhja-Euroopa turule suunduvate sõidukite puhul on erinevates ilmastikuoludes testimine möödapääsmatu ja siin on ettevõtetel seda väga mugav teha.

Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo sõnul on uus autonoomsete sõidukite katselabor Eestis ja Euroopas ainulaadne.

“Labor annab Eesti tehnoloogiaettevõtetele võimaluse testida isesõitvaid sõidukeid päriselu olukordades kohapeal ning viia uusi lahendusi kiiremini turule. Sellega tõstame ka Eesti majanduse lisandväärtust, aidates ettevõtete arendusprojektidel jõuda kiiremini kasutusse.” 

Keldo lisas, et riik toetab ka teiste uute rakendusuuringute keskuse testlaborite loomist, mis on mõeldud biorafineerimise, drooni- ja vesinikutehnoloogiate ning terviseandmete jaoks.

Uus tase katsetamise kvaliteedis

Metroserdi autonoomsete sõidukite labori rajamiseks tehti ligi 900 000 euro suurune alginvesteering. Labori varustus võimaldab taasesitada katseks loodud liiklus­simulatsiooni täpselt ja ükskõik kui mitu korda – näiteks jalakäija, jalgratturi, looma või teise sõiduki ootamatut ilmumist või teise sõiduki äkkpidurdust.

Laboris kasutatakse Austria tootja 4activeSystems robotkandureid, mis liiguvad vajadusel ja ideaaltingimustes kiirusel kuni 100 km/h. Robotkandurite ja spetsiaalsete mannekeenide abil on võimalik imiteerida kümneid erinevaid liiklejate tüüpe alates lapsest ja tõukeratturist kuni metslooma, mootorratturi ja täismõõtmetes sõiduautoni.

Tehnoloogia abil saab labor testida sõiduki käitumist potentsiaalselt liiklusohtlikes olukordades ning vajadusel korrata sama katset täpselt samadel tingimustel seni, kuni autonoomne sõiduk saavutab vajaliku ohutustaseme. Metroserdi teostatud mõõtmine on sisendiks Transpordiametile otsustamiseks, kas sõiduk on piisavalt ohutu liiklusesse lubamiseks.

Transpordiamet on Eestis tüübikinnitusasutus ja ka registreerimisasutus, kes vastutab selle eest, et uued sõidukitüübid vastaksid kõigile kehtivatele nõuetele ja oleksid liiklusesse lubamiseks valmis. Metroserdi testlabor toetab protsessi, hinnates sõidukite ohutust senisest täpsemalt ja suurema katsevalimiga. Metrosert on alustanud labori akrediteerimisprotsessi, et saada Transpordiameti tunnustatud tehniliseks teenistuseks, mille testitulemused on võrdsed teiste Euroopa laborite omadega.

Autonoomsed sõidukid on tulevik

Teadaolevalt alustavad esimesed täisautonoomsed sõidukid Euroopas robot-takso kommertsteenuse osutamist 2026. aasta aprillis Saksamaal. Tegu ei ole enam piloot- ega demoprojektiga autonoomses sõidus – robot-taksoteenust plaanitakse pakkuda kolme linna väiksemates piirkondades, mõnekümnest autost koosnevate autoparkidega.

„Autonoomsete sõidukite kasutuselevõtt sõidujagamis-, robot-takso- või kullerteenusena laieneb lähiaastatel Euroopas. Euroopa Liidu ülene regulatiivne raamistik on loodud, lisandumas on rakendamise praktikad. Metroserdi autonoomsete sõidukite labori näol loome Eestisse riikliku pädevuse, mis aitab tagada liiklusohutust isejuhtivate sõidukite liiklusesse integreerimisel,“ selgitas Metroserdi rakendusuuringute keskuse autonoomsete sõidukite valdkonnajuht Taaniel Tigas.

Vaata videot! Autonoomsete sõidukite valdkonnajuht Taaniel Tigas tutvustab videos lähemalt labori võimekust ja seda, kuidas Metrosert aitab kujundada turvalisemat tulevikuliiklust.